dimarts, 27 de maig del 2008

Una mestra de l'Escola Nova: Rosa Sensat (1873-1961)

Ahir, dilluns, al vespre vaig anar a escoltar una conferència de Pilar Benejam, mestra i catedràtica de didàctica de les ciènces socials de la UAB, sobre l'educadora Rosa Sensat, dins el cicle "Grans dones, grans valors".

L'important no va ser només el que va dir sobre l'ideari educatiu de Rosa Sensat. El que vaig trobar més interessant, i si m'ho permeteu, emotiu, va ser tornar a sentir aquell alè d'entusiasme per l'educació dels mestres de la renovació pedagògica catalana, que encara vaig ser a temps de trobar a les Escoles d'Estiu de finals dels seixanta.

Em vaig enrecordar també de Marta Mata i les seves primeres xerrades colpidores, decidides i fresques, a la primera Escola d'Estiu de Mallorca (1968), d'aquell vell ideari dels mestres republicans, de creure que l'educació si bé no canvia la societat, sí que ajuda a millorar-la.

Pilar Benejam digué: «Si no es desenvolupa tota la persona, no es desenvolupa la llibertat». Quines paraules més certes! M'han fet falta anys de professió i de vida per entendre'n l'autèntic sentit. Si l'educació no cerca permetre que es desenvolupi el millor que l'infant du a dintre no és educació, educere (treure fora).

També digué una altra frase: «A l'Escola Nova no fracassa ningú». S'aprèn per interès. El que Freinet deia: «Provoca la set, no obliguis a beure quan no se'n té». L'escola, aquesta nova educació, cerca animar, estimular, encoratjar...

«Aprendre a pensar, vol dir treballar amb rigor», no és tracta de la cultura de la competitivitat, és tracta d'aquell vell esperit noucentista, de la feina ben feta. Fent una tasca amb profunditat, es pot aprendre i educar-se molt. «És un esforç volgut, confiat, serè...». Avui, tot es fa amb presses. Hem oblidat l'antiga saviesa dels refranys: La feina és santa i assanta.

No em vull allargar més. Només compartir amb vosaltres algunes de les reflexions d'un mestra, la menorquina Pilar Benejam. Bona nit!

Etiquetes de comentaris:

1 comentaris:

Blogger catalina ha dit...

Hola Ramon,
el meu nom és Catalina Galmés, he arribat a tu i al teu blog gràcies a les fantàstiques i emotives referències que ma mare, na Magdalena, m'ha donat. I més casualitats: L'educació que tant ens preocupa a molts, i a alguns, en aquesta illa, a través de l'Escola d'Estiu. Havia sentit el teu nom moltes vegades i ara per fi t'he ubicat. He estat en el Secretariat durant tres anys (i encara!)i enguany, en què celebram els 40 anys d'aquest Moviment tan engrescador, tu n'ets una cita obligada. Per això aprofit aquest espai que tan curiosament he descobert avui via Diafreo per convidar-te, vine a compartir alguna estona amb noltros a l'IES Antoni Maura entre el 25 al 29 d'agost. Ens agradarà sentir la teva experiència.
Per cert, a mi també m'interessa el Tao. M'agrada el Wabi Sabi. Enhorabona per la teva feina.
- no sé si aquest era el lloc adequat per poder parlar amb tu, però ... no en sabia d'altre!!!
catalinagalmes@gmail.com

28 de juny del 2008, a les 9:36  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici